رشته عکاسی: مسیر عکاسی از کنکور هنر

عکاسی رشته‌ای است که در آن یک عکاس به کمک دوربین عکس‌هایی را ثبت می‌کند. برخلاف رشته‌های هنرهای تجسمی، عکاسی جزء رشته‌هایی است که هم جنبه‌ی هنری و هم عملی دارد و در کنار همه‌ی این‌ها در زندگی روزمره هم کاربرد دارد. از ویژگی‌های رشته عکاسی این است که عکاسی به واسطه‌ی نیاز مشتری به رشته‌های مختلف دیگر وصل می‌شود، مثلاً عکاسی سینما و تئاتر به فیلم‌ها و اجراها و عکاسی معماری به ساختمان‌ها و بناهای مختلف مربوط است.

 

شاخه‌های مختلف رشته عکاسی

  • عکاسی چهرهدر این نوع عکاسی تمرکز بیشتر روی به تصویر ‌کشیدن چهره‌ی اشخاص است که کاربردهای مختلفی دارد. از عکاسی پرسنلی گرفته تا عکاسی‌های تبلیغاتی یا حتی عکاسی برای جراحی‌ ها.

 

  • عکاسی مستند: شامل عکاسی مستند اجتماعی، عکاسی از طبیعت و حیات وحش، عکاسی خبری و مطبوعاتی، عکاسی ورزشی و… عکاسان مستند وظیفه‌ی به تصویر کشیدن رویدادها بدون هیچگونه دخل و تصرفی در آن‌ها را دارند تا مخاطب با واقعیات روبرو شود. 

 

  • عکاسی تبلیغاتییک عکس خوب تاثیر بسیار بالایی در تبلیغات کالا و خدمات دارد. این شاخه از عکاسی بسیار وسیع و گسترده می‌باشد و ترکیبی از روانشناسی، جامعه‌شناسی، هنر و فن بیان است.

 

  • عکاسی علمیاین نوع از عکاسی در مورد موضوعات علمی است. عکاسان این شاخه به مکان‌های مختلف می‌روند و از دستاوردهای بشر عکاسی می‌کنند. یکی از زیرشاخه‌های جالب توجه عکاسی تکنولوژی است که عکاسانش به کارگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف تکنولوژی در سراسر جهان می‌روند و از تازه‌های دنیای فناوری عکاسی می‌کنند تا دنیا از آن‌ها باخبر شود. 

 

  • عکاسی معماری: شاخه‌ای از عکاسی که دربرگیرنده‌ی عکاسی از بناهای تاریخی، شهرها و ساختمان‌های امروزی می‌شود. موضوع اصلی ساختمان‌ها و نحوه‌ی مهندسی ‌آن‌ها است. 

 

  • عکاسی نجومیاز شاخه‌های بسیار تخصصی است که موضوعات فضا، کهکشان‌ها و اجرام آسمانی را دربر می‌گیرد. عکاسی نجومی به ابزار دقیق و گران‌قیمت نیاز دارد و عکاسان این زمینه باید آگاهی‌های زیادی در مورد نجوم داشته باشند.

 

  • عکاسی سینما و تئاترعکاسانی که در این شاخه فعالیت می‌کنند رویدادهای مختلف پشت صحنه‌ فیلم‌ ها و نمایش‌ ها و همچنین رویدادهای خود اجراها را ثبت می‌کنند. آن‌ها ارتباطات زیادی با تهیه‌ کنندگان و کارگردانان سینما و تئاتر دارند.

 

  • عکاسی هنریاز متنوع‌ترین شاخه‌های عکاسی است که در آن عکاس هر موضوعی را می‌تواند انتخاب کند و با عکسی که می‌گیرد اندیشه و دریافت خود را به مخاطب ابراز کند.

بازار کار رشته عکاسی

رشته عکاسی یکی از پردرآمدترین رشته‌های شاخه‌ی هنر است که تقریباً در هرزمینه‌ای کاربرد دارد. از عکس سه در چهار گرفته تا عکاسی مد و پوشاک، صنایع مختلف، عکاسی گردشگری و…

یک فارغ التحصیل عکاسی حتی می‌تواند از راه فروش عکس‌های هنری خود درآمد کسب کند. البته برای موفقیت در رشته عکاسی هم باید دانش کافی و هم توانایی و تجربه داشت و دانشگاه می‌تواند بهترین نقطه برای شروع کسب مهارت باشد. 

 

 

تحصیل در رشته‌ی عکاسی

امروزه با وجود دوربین‌های تلفن‌های همراه هوشمند هرکسی می‌تواند به راحتی عکس بگیرد، اما هر کسی نمی‌تواند یک عکاس حرفه‌ای باشد. تحصیل در رشته عکاسی به فرد کمک می‌کند مهارت‌های مختلفی در زمینه‌ی ترکیب‌بندی، تنظیم نور، حالت دادن به سوژه و چاپ و ارائه‌ی اثر نهایی کسب کند. از طرفی داشتن مدرک تحصیلی در رشته عکاسی به اعتبار شغلی فرد می‌افزاید. 

 

آزمون عملی رشته عکاسی

رشته عکاسی علاوه بر کنکور هنر آزمون عملی هم دارد. از داوطلب عکاسی چند سوال درباره‌ی ماهیت عکاسی، اجزای مختلف دوربین پرسیده می‌شود. امکان دارد تحلیل تصویر هم در بین سوالات باشد. نهایتاً از او می‌خواهند آلبوم عکسی ارائه بدهد و درباره‌ی عکس‌هایش توضیحاتی بدهد تا داوران نگاه عکاسانه‌ی او را داوری کنند. طبیعتاً از داوطلب رشته عکاسی درباره‌ی علاقه‌اش به رشته و دلیل انتخاب رشته‌ی عکاسی هم سوال می‌شود. در صورتی که نتیجه ی کنکور هنر تان خوب باشد امکان دارد داوران هم تا حدی به شما ارفاق کنند و راحت‌تر پذیرفته شوید، پس آزمون کتبی را جدی بگیرید.

 

آیا برای تحصیل در رشته عکاسی حتماً باید یک دوربین داشته باشیم؟

هرچند می‌توان برای پروژه‌های مختلف دوربین کرایه کرد، داشتن یک دوربین خوب جزو اصلی‌ترین نیاز های یک دانشجوی عکاسی است زیرا در دوران تحصیل باید موضوعات مختلفی را عکاسی کند. یک دانشجوی رشته عکاسی که بیشتر وقت خود را در حال ثبت تصاویر می‌گذراند بهتر است دوربین خود را داشته باشد تا هم کار کردن با دوربین را به خوبی یاد بگیرد و هم مشکلی از نظر زمان و هزینه نداشته باشد. 

البته بسیاری از استادان دانشگاه به دانشجوها در پیدا کردن دوربین متناسب با نیاز خود کمک می‌کنند. همچنین ممکن است بتوان از دانشگاه وام کمک‌هزینه‌ی خرید تجهیزات دریافت کرد.

 

کدام دانشگاه‌ ها رشته عکاسی را ارائه می‌دهند؟

رشته عکاسی در دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر اصفهان و دانشگاه سمنان ارائه می‌شود. با توجه به ظرفیت کم دانشجو (هرکدام از این دانشگاه‌ها حدود 14نفر دانشجوی عکاسی می‌پذیرد) باید خیلی درس بخوانید. دروس کنکور هنر شامل 3 زیرگروه درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری است. هرکدام از این دروس کتاب‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد (فقط درک عمومی هنر شامل ۱۲۳ کتاب درسی است!!) که شما باید همه‌ی این کتاب‌ها را بخوانید و درصد قابل قبولی در کنکور هنر بزنید، سپس آزمون عملی خود را با موفقیت پشت سر بگذارید تا در میان 50 نفر دانشجوی عکاسی در سراسر کشور قرار بگیرید. 

از آنجایی که روند کنکور هنر پیچیده‌تر از کنکورهای دیگر می‌باشد بهتر است در مسیر خود از کمک افراد متخصص کنکور هنر استفاده کنید. یک مشاور خوب می‌تواند به شما در نحوه‌ی خوانش این همه کتاب، دروس مختلف و تست‌زنی اصولی کمک کند. بدین صورت‌ دیگر سال کنکور هنر شما شامل آزمون و خطاها و اشتباهات کلیدی نخواهد بود و با خیال راحت می‌توانید انرژی و یک سال خود را وقف قبولی در دانشگاه بکنید.

 

آکادمی پازل ازبرترین آموزشگاه های هنر، کلاس کنکور هنر را به صورت مجازی و حضوری  برای تمامی رشته های هنری ارائه می‌دهد. کیفیت بالای تدریس بهترین اساتید هنر کشور درکنار تیم حرفه‌ای مشاوره و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و آزمون‌های کلاسی، به خوبی زمینه‌ی موفقیت شما را در مسیر کنکور هنر فراهم می‌کند. آکادمی پازل توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنر تهران به وجود آمده و به شما در راه رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. همین حالا وقت مشاوره به صورت کاملا رایگان رزرو کنید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش